Започвам тази тема със следното предложение:
Тя е насочена към всички, които достигнат до представянето на проект за кандидатстване за финансиране по програмата „Подпомагане на предприемчивите българи”. Бих искал да използваме този форум, за да споделяме и взаимно да си помагаме (дори и в разработването на идеите). Самият аз имам малък опит в изготвянето и представянето на документи за подобни финансирания – по други програми и пред други институции, но принципите са същите. Затова съм готов да споделя своя опит. Ще разчитам на вашите въпроси.
Приемам да обсъдим нещата заедно тук във форума, а защо да не организираме и работни срещи, на които да говорим по-разширено. Възможно е това да стане под шапката на организаторите на този сайт – все пак те са ни домакини и при желание тяхното съучастие е добре дошло за нас.
Първото, което искам да споделя (и което безпокои повечето от потенциалните кандидати) е документацията – обикновено тя се изготвя по образец, предоставен от институцията, пред която се кандидатства – в случая Агенцията по заетостта.
Вярно е, че в момента те не са готови, а аз лично очаквам да подготвят комплекта за кандидатстване някъде съм март-април-май 2012 г. (когато е вероятно да обявят и първия период за прием на документи). В попълването няма нищо особено, важна е разработката на идеята до работен проект със финансови разчети (което може и е желателно да се направи предварително, след това само се вкарва в задължителните формуляри).
Има време дотогава, но всеки от нас може да започне да подготвя проекта си и да е готов да го подаде в началото на обявения прием (какво навсякъде и тук първите печелят повече точки).
Второ – за очакванията от самото финансиране – схемата, по която работят подобни подпомагания, е следната: парите се превеждат по банкова сметка на получателя или в междинно разплащателно звено, от където те се разходват за организирането на дейността. Подробностите ще станат известни с публикуването на указанията за кандидатстване.
Предоставената сума може да бъде ползвана за:
− ремонт на необходимите помещения;
− закупуване на оборудване;
− обучение и квалификация на персонала;
− заплати на заетите в реализацията на проекта и т.н.
Конкретните видове и размери на одобрените разходи (наричат ги „допустими”), трябва да бъдат посочени в указанията за кандидатстване.
Цялата работа е така организирана, че получателят на сумата се явява само платец – парите минават през него, той се разплаща, но за себе си не може да вземе (освен може би осигуровките, които е длъжен да плаща).
В момента на приключването на проекта, получателят на финансирането разполага със собствен обект или дейност, готови за работа, но без да е взел нито лев за себе си. Неговите пари ще започнат да идват буквално от следващия ден – от реализацията на продукта от дейността.
Освен по видове, възможно е в указанията да има посочени горни граници за разходите, примерно (по аналогия от други програми):
− за изготвяне на проекта и за представяне на документацията – до 5 % от общата сума на финансирането (тук Агенцията по заетостта има право да включи собствени правила, примерно тя да посочва кой да бъде консултант и т.н.);
− за управление изпълнението на проекта – също 5 % (много е подходящо за тази цел да се назначи близък или познат – на заплата, разходите по него се покриват от проекта), не е подходящо самият получател на сумата да се глави за тази работа, понеже той вероятно няма да има право да изплаща заплата сам на себе си (тези подробности ще ги видим след излизането на указанията);
− за ремонт на необходимите помещения – до 50 % от сумата;
− за оборудване и за обзавеждане – до 50 % (като всичко трябва да е ново);
− за обучение и подготовка на персонала – до 10 %;
− за представяне и откриване на обекта/дейността – купон или брифинг, както се казва – до 3 % от цялата сума – като на това откриване могат да бъдат поканени медии, бъдещи клиенти или доставчици и задължително представители на Агенцията по заетостта.
Всичко това се пресмята и се попълва в отделен финансов разчет.
Толкова досега (стана дълго).
Ако приемате предложението ми, помогнете ми с вашите въпроси.
За да продължим, за да успеем – заедно и поотделно.