Кое е правилното решение?

Безплатно кариерно консултиране

Кое е правилното решение?

Мнениеот Гост » 03 Сеп 2008, 08:52

Здравейте,
прочела съм почти всички налични статии на кариерист.сом. Първо искам да ви поздравя за страхотния сайт! Намерих много полезни за мен статии, за което благодаря!
Сега да споделя какво ме тормози :roll:
Преди месец напуснах работа, на която бях само 3 месеца. Не се чувствах добре на работното си място и реших, че е най-добре да напусна. Доста бързо си намерих нова работа, пак на същата позиция и в същия бранш. Проблемът е, че съм намерила едновременно 2 работи и сега незнам как да постъпя.
В едната фирма трябва да започна на 15 септември. Днес се видях с останалия екип и осъзнавам, че ще трябва да ги обучавам и целия офис ще бъде на мой гръб. Другата работа трябва да я започна след 2-3 месеца. Дотогава голяма фирма ще трябва да закупи административна сграда и да наеме персонал. Във втората фирма ще имам много големи шансове за развитие и доста по-висока заплата. Сега съм в огромна чуденка има ли смисъл да започвам в първата фирма, след като след около 3 месеца ще ги напусна?! Между другото съм предупредила първата фирма, че вероятността да ги напусна скоро е голяма, и въпреки всичко ме искат! Искат поне да им дам шанс и тогава да реша дали ще бъда с тях или в другата фирма. Кое е най-вярното решение за кариерното развитие в този случай? Финансово не съм притеснена да изчакам дори няколко месеца.
Гост
 


Мнениеот Светлана » 05 Сеп 2008, 12:26

Здравейте, Dominika! Доколкото разбирам ситуацията, Вие имате да вземете две различни решения:

Първо, да си отговорите на въпроса къде искате да работите в дългосрочен план. Имате да избирате между 2 фирми. Доколкото разбирам от подадената информация, Вие сте впечатлена от втората фирма – тя е голяма,”втората фирма ще имам много големи шансове за развитие и доста по-висока заплата”. И все пак, преди да станете съвсем категорична в избора си, добре е да помислите какво печелите и какво губите от това ако изберете едната или другата фирма. За по-ясно ще наричам голямата фирма, в която можете да започнете след 3 месеца – “фирма 2”, а тази, в която можете да почнете по-скоро – “фирма 1”.

Второ, трябва да решите какво да правите тук и сега. Имате два варианта (в случай, че сте избрали “фирма 2”): 1. да изчакате три месеца и 2. да започнете работа за този период.

Да се върнем на първа стъпка
– изборът между двете фирми. Ето ви едно кратко упражнение, което се използва често в кариерното консултиране за направа на избор между две алтернативи и не отнема повече от 10 - 15 минути:

1. Вземете лист и химикал (или монитор и клавиатура) и си представете Вашето малко по-далечно бъдеще – например след 5 години. Помислете си какво вероятно ще се е променило в живота Ви (в работата, но и извън нея – в семейството например), какви потребности бихте имали тогава. Дали след време ще се радвате на все “по-нормален работен ден, без извънредно ходене в офиса” или ще се радвате да сте на “много висока и отговорна позиция” и т.н. След като добре си представите “Dominika след 5 години” и нейните нужди, напишете на отделен ред всяка една от тези потребности.

2. Срещу всяка потребност отбележете (напр. с от 1 до 4 точки) доколко ще бъде удовлетворена съответно от “фирма 1” и от “фирма 2”. Ако се затруднявате да си отговорите на някои от въпросите, защото нямате конкретна информация за двете фирми, мислете за тях като за класическите “голяма международна фирма” и “малка гъвкава фирма” и така вероятно ще Ви хрумнат приблизителните отговори. След време ще можете да проверите, ако се колебаете в отговорите – вече ще знаете какво искате да попитате.

3. Оценете изписаните потребности като дадете стойност “1” на най-незначителната и така увеличавате до най-важната за Вас потребност с по 1-на точка.

4. Коригирайте оценките на удовлетворяването на всяка една потребност от двете фирми, като умножите точките, които сте дали в стъпка 2 с оценката на важността на същата потребност, която сте дали в стъпка 3 (напр. избрали сте потребност “възможност за развитие в йерархията” и сте дали на “фирма 2” - 4 точки, а на “фирма 1” – 3 точки. Решили сте, че тази потребност е много малко важна за Вас и сте й дали оценка 2. Тогава коригираната оценка ще бъде 8 точки за “фирма 2” и 6 точки за “фирма 1”).

5. Последна стъпка – съберете точките на “фирма 1” и “фирма 2” и ги сравнете. Ако повече точки има не тази фирма, към която вътре в себе си сте решили, че искате да работите, можете да продължите да следвате своя си избор, но вече ще знаете какво губите и какво печелите. Разбира се, на база резултата, може да промените избора си. Решението е Ваше, но е добре да сте максимално наясно, когато взимате решение, вместо да го правите “на сляпо”.

Ако вече имате решение, можем да пристъпим към следващото – какво да правите тук и сега в краткосрочен план. Ще ви предложа следното упражнение – отново Ви е необходимо нещо за писане и 10 – 20 мин. свободно време:

1. Помислете и напишете плюсовете и минусите от това да започнете работа за тези три месеца, а след това повторете упражнението за другата ситуацията – ако си починете и изчакате “фирма 2”.

2. Прочетете всичко написано до момента и оградете онези плюсове, които най-много Ви доближават до потребностите на “Dominika след 5 години” (напр. ако започнете работа във “фирма 1”, ще натрупате допълнително опит в обучението на персонал, което ще е допълнителен плюс пред “фирма 2” и вероятно ще доближи “Dominika след 5 години” към това да стане ръководител от високо ниво).

3. Оградете онези минуси, които Ви се струва, че не желаете да приемете (например, ако започнете работа, ще бъдете толкова уморена в края на периода, че няма да можете да направите един хубав старт в голямата фирма).

4. Време е за равносметка – пребройте колко оградени плюсове има едното и другото решение. Тук отново важи “последната дума на вътрешния избор” – ако резултатите не са в полза на Вашия предварителен вътрешен избор, можете да продължите да го следвате, но имайки предвид опасностите, които носи и приемайки, че няма да се възползвате от възможностите, които носи другия избор.

В заключение искам да подчертая, че когато става въпрос за бъдещето ни, е добре да се потрудим и да сме максимално съзнателни, защото отговорността си е наша. Мога да споделя, че една от най-благодарните аспекти на работата на кариерния консултант е точно подкрепата на човека, който има да взима важни решения с разговори, упражнения, съвместна работа. Защото точно в такива моменти градим живота си и определяме съдбата си.

Желая Ви успех в избора и осъществяването му след това!
Аватар
Светлана
Консултант
Консултант
 
Мнения: 15
Регистриран на: 20 Окт 2007, 12:37
Местоположение: София


Назад към Експертни консултации

Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 2 госта



cron