от Светлана » 05 Сеп 2008, 12:26
Здравейте, Dominika! Доколкото разбирам ситуацията, Вие имате да вземете две различни решения:
Първо, да си отговорите на въпроса къде искате да работите в дългосрочен план. Имате да избирате между 2 фирми. Доколкото разбирам от подадената информация, Вие сте впечатлена от втората фирма – тя е голяма,”втората фирма ще имам много големи шансове за развитие и доста по-висока заплата”. И все пак, преди да станете съвсем категорична в избора си, добре е да помислите какво печелите и какво губите от това ако изберете едната или другата фирма. За по-ясно ще наричам голямата фирма, в която можете да започнете след 3 месеца – “фирма 2”, а тази, в която можете да почнете по-скоро – “фирма 1”.
Второ, трябва да решите какво да правите тук и сега. Имате два варианта (в случай, че сте избрали “фирма 2”): 1. да изчакате три месеца и 2. да започнете работа за този период.
Да се върнем на първа стъпка – изборът между двете фирми. Ето ви едно кратко упражнение, което се използва често в кариерното консултиране за направа на избор между две алтернативи и не отнема повече от 10 - 15 минути:
1. Вземете лист и химикал (или монитор и клавиатура) и си представете Вашето малко по-далечно бъдеще – например след 5 години. Помислете си какво вероятно ще се е променило в живота Ви (в работата, но и извън нея – в семейството например), какви потребности бихте имали тогава. Дали след време ще се радвате на все “по-нормален работен ден, без извънредно ходене в офиса” или ще се радвате да сте на “много висока и отговорна позиция” и т.н. След като добре си представите “Dominika след 5 години” и нейните нужди, напишете на отделен ред всяка една от тези потребности.
2. Срещу всяка потребност отбележете (напр. с от 1 до 4 точки) доколко ще бъде удовлетворена съответно от “фирма 1” и от “фирма 2”. Ако се затруднявате да си отговорите на някои от въпросите, защото нямате конкретна информация за двете фирми, мислете за тях като за класическите “голяма международна фирма” и “малка гъвкава фирма” и така вероятно ще Ви хрумнат приблизителните отговори. След време ще можете да проверите, ако се колебаете в отговорите – вече ще знаете какво искате да попитате.
3. Оценете изписаните потребности като дадете стойност “1” на най-незначителната и така увеличавате до най-важната за Вас потребност с по 1-на точка.
4. Коригирайте оценките на удовлетворяването на всяка една потребност от двете фирми, като умножите точките, които сте дали в стъпка 2 с оценката на важността на същата потребност, която сте дали в стъпка 3 (напр. избрали сте потребност “възможност за развитие в йерархията” и сте дали на “фирма 2” - 4 точки, а на “фирма 1” – 3 точки. Решили сте, че тази потребност е много малко важна за Вас и сте й дали оценка 2. Тогава коригираната оценка ще бъде 8 точки за “фирма 2” и 6 точки за “фирма 1”).
5. Последна стъпка – съберете точките на “фирма 1” и “фирма 2” и ги сравнете. Ако повече точки има не тази фирма, към която вътре в себе си сте решили, че искате да работите, можете да продължите да следвате своя си избор, но вече ще знаете какво губите и какво печелите. Разбира се, на база резултата, може да промените избора си. Решението е Ваше, но е добре да сте максимално наясно, когато взимате решение, вместо да го правите “на сляпо”.
Ако вече имате решение, можем да пристъпим към следващото – какво да правите тук и сега в краткосрочен план. Ще ви предложа следното упражнение – отново Ви е необходимо нещо за писане и 10 – 20 мин. свободно време:
1. Помислете и напишете плюсовете и минусите от това да започнете работа за тези три месеца, а след това повторете упражнението за другата ситуацията – ако си починете и изчакате “фирма 2”.
2. Прочетете всичко написано до момента и оградете онези плюсове, които най-много Ви доближават до потребностите на “Dominika след 5 години” (напр. ако започнете работа във “фирма 1”, ще натрупате допълнително опит в обучението на персонал, което ще е допълнителен плюс пред “фирма 2” и вероятно ще доближи “Dominika след 5 години” към това да стане ръководител от високо ниво).
3. Оградете онези минуси, които Ви се струва, че не желаете да приемете (например, ако започнете работа, ще бъдете толкова уморена в края на периода, че няма да можете да направите един хубав старт в голямата фирма).
4. Време е за равносметка – пребройте колко оградени плюсове има едното и другото решение. Тук отново важи “последната дума на вътрешния избор” – ако резултатите не са в полза на Вашия предварителен вътрешен избор, можете да продължите да го следвате, но имайки предвид опасностите, които носи и приемайки, че няма да се възползвате от възможностите, които носи другия избор.
В заключение искам да подчертая, че когато става въпрос за бъдещето ни, е добре да се потрудим и да сме максимално съзнателни, защото отговорността си е наша. Мога да споделя, че една от най-благодарните аспекти на работата на кариерния консултант е точно подкрепата на човека, който има да взима важни решения с разговори, упражнения, съвместна работа. Защото точно в такива моменти градим живота си и определяме съдбата си.
Желая Ви успех в избора и осъществяването му след това!