Моля за съвет - има ли смисъл в избрания от мен бизнес?

Безплатно кариерно консултиране

Моля за съвет - има ли смисъл в избрания от мен бизнес?

Мнениеот Petkov » 15 Яну 2008, 20:41

Много сериозно обмислям вариант да отворя магазин за алкохол и цигари в Благоевград, на главен булевард, готов съм за сериозна инвестиция, но все още не съм сигурен. Моля, ако можете(не се съмнявам, че е така) да ми помогнете с насоки и съвети, дали има смисъл и дали този бизнес е достатъчно доходен, тъй като мисля за наем, който предполагам няма да е малък, отделно от всички други разходи. Ако обичате помагайте по всякакъв начин, благодаря предварително.
Аватар
Petkov
Баш кариериста
Баш кариериста
 
Мнения: 71
Регистриран на: 15 Яну 2008, 20:32
Местоположение: София, Благоевград


Мнениеот Светлана » 17 Яну 2008, 13:17

Здравейте, г-н Петков!

Ще се опитам да Ви отговоря от гледна точка на един кариерен консултант, но съм сигурна че ще се включат и други участници в този форум с идеи и съвети.
Първо, поздравление за решението Ви! Изисква се много смелост и напредничав ум, за да се осмели човек да стартира нещо, което не е правил до момента.

А сега на въпроса Ви. Той звучи така: “Дали има смисъл и дали този бизнес (магазин за алкохол и цигари) е достатъчно доходен?”
Пряк отговор от типа на “Да, разбира се, гарантирам Ви, че има смисъл” не мога и не искам да давам.
По-скоро ще се опитам да Ви помогна да си отговорите сам като 1. формулирате какво точно е важно за Вас да знаете и 2. какъв отговор (в цифри, брой и т.н.), ще сметнете за благоприятен и ще Ви помогне да потвърдите намерението си.

И така.
Един бизнес се създава най-често, за да осигури благоприятни финансови приходи, които да надвишават разходите за него. Вероятно и при вас желанието е същото (иначе може да си говорим за създаване на благотворително дружество, фондация и т.н.). Но замисляли ли сте се колко точно искате да е чистата печалба от бизнеса Ви или поне колко най-малко искате да е тя, за да сметнете, че си заслужава?

Първата Ви задача е да изчислите за себе си колко е най-ниската точка, под която не искате да слезете. За да Ви е по-лесно, вземете някакъв период (напр. 1 година). Помислете си дали искате да сте “на нулата” (колкото разходи, толкова и приходи) през първата година, за да утвърдите бизнеса и чак през втората година да имате печалби. А може би за вас има финансов минимум на месец, под който не искате да падате и ви е важно този бизнес да Ви го осигурява. Или точно обратното – имате как да се издържате и можете дори да си позволите лека загуба през първата година (разходите да надвишават печалбата). Помислете и изберете. Този избор е много важен след това за решението дали да се захващате с точно този магазин за алкохол и цигари, точно на главната улица в Благоевград или трябва да търсите друго решение (например да отворите магазин за дрехи или да направите магазина за алкохол и цигари в близост до производствени цехове или места, където хората се събират на едно място, за да работят и т.н.).

След като вече знаете каква искате да е печалбата през първата година (нулева, отрицателна или положителна) и колко да бъде в цифри (20 000, 10 000, 50 000...), Вие можете да преминете към втори етап – Проучване.

Втората Ви задача – от Вас се иска да направите такова проучване, че да си отговорите на въпроса “Ще осигурява ли този бизнес печалба близка до тази, която аз очаквам”. Може да разбием задачата на подзадачи: 1. какви РАЗХОДИ е необходимо да се правят за този бизнес и 2. какво търсене може да се очаква (поток клиенти) и какъв ПРИХОД ще може да се осигурява.

1. РАЗХОДИ – това проучване като че ли е малко по-лесно. Можете да разпитате собствениците на подобни магазини или да проучите по други канали - какви типове разходи съществуват за един магазин и в какъв размер са те. Най-общо това са: наем магазин, наем склад, лиценз за продажба на алкохол, лиценз за продажба на цигари, регистриране на юридическо лице (фирма), патент (възможно е да сте на патент като магазин, но в това съвсем не съм сигурна, затова проверете), касов апарат, разходи за осигуровки (дори и да не назначавате в началото хора, ще трябва да осигурявате лицето, което сте посочили за управител на фирмата – в повечето случаи - Вас самия), капитал за закупуване на стоки (оборотни средства). Вероятно е да пропускам нещо, затова направете си по-подробно проучване. Отговорите запишете някъде и сумирайте за година или ако сте избрали по-малък период – за него. Сега сте готови за следващата задачка.

2. ПРИХОДИ – тук няма толкова точни източници, но не бива да се отказвате, само заради по-общите формулировки и присъствието на думата “риск”. Та нали затова се нарича дейността “предприемач” – няма как без риск. Той може много да помогне, много да попречи или да не се проявява толкова, но Вие е добре да го познавате, измервате и най-вече да не се плашите от него. Помислете си какво би станало, ако след два месеца открият нещо много страшно за цигарите и държавата забрани производството и продажбата им или точно обратното – до магазина се отвори дискотека и пиано бар, а малко по-надолу по улицата – огромен бизнес център и всички се стичат при Вас. Надявам се, че сте съгласен, че: 1. няма 100% сигурни неща в предприемачеството и 2. това не е нито лоша, нито добра новина.

Как се измерва притока на клиенти?
Първо трябва да си отговорите на въпроса “Кой е моят клиент?”, за да можете да го разпознаете и преброите. Можете да започнете с кратко проучване седейки на някоя маса на главната улица и наблюдавайки потока от хора. Прекарайте цял един ден (може и на части) и вижте какви хора минават. Сутрин рано, преди обяд, през обедната почивка, следобяд, вечер. Забележете кога е най-големия поток. Отговорете си на въпросите: Какви са тези хора?; Къде отиват?; Какво правят на тази улица? Попитайте се колко от тях биха влезли точно сега във Вашия бъдещ магазин, за да си купят цигари или алкохол. Опитайте се да опишете различните случаи/типични ситуации. Ако се затруднявате да формулирате такива случаи, обърнете се към минаващите по тази улица или към собствениците на другите магазини и заведения по улицата. Питайте ги дали хората са казвали от какво имат нужда “тук и сега”, минавайки по тази улица. Вие самият също разгледайте цялата улица по продължението й и си направете схема с магазините и заведенията. Обещавам ви, че самият процес на сваляне на тази информация ще Ви наведе на много идеи и ново знание.

Ето Ви някакви примери за ситуации, при които хората може да минават през бъдещия Ви магазин:
1. млади хора, които се шляят по улицата с магазините и установяват, че са им свършили цигарите;
2. отиващи на посещение при лекар, приятел или някъде другаде, където може да се носи за подарък алкохол и бонбони;
3. прибиращи се вкъщи след работа, които се запасяват с цигари алкохол за вечерта;
4. учащи, студенти, които искат да си купят цигари и/или алкохол от някъде, където няма да ги видят родителите (и продавача не познава родителите им, за да им каже).
Тези типични ситуации ще ви помогнат да разберете доколко наистина хората минаващи по тази улица могат да имат нужда точно от Вашите алкохол и цигари. Възможно да се окаже, че точно такъв магазин не е нужен точно на главната улица и че хората по-скоро ще се радват на място, от което да си вземат топла закуска или защо не - цветя.

Ако всичко дотук е в подкрепа на това, че хората наистина имат нужда от Вашите стоки (алкохол и цигари), точно на тази улица идва моментът и на количествено измерване. Това най-лесно може да стане с преброяване. Още за цял един ден ще се наложи да посетите улицата, където искате да отворите магазина си. Ако вече сте си представили типичните причини и ситуации, при които хората идват при вас, значи ще можете да разпознавате тези хора наблюдавайки улицата. Ако това са например “отиващите на работа пушачи” – застанете рано сутрин на тази улица и се опитайте да преброите в рамките на един час колко хора минават покрай бъдещия Ви магазин. Много хора вървят и пушат, така че лесно се познава кои са пушачи. Пребройте и тях също. Така ще имате две цифри – на общия поток и на пушачите. Тази втората цифра е броят на потенциалните ви клиенти. Не бива да си правите илюзии, че всички от тях ще се отбият в магазина Ви. Можете да заложите на най-много 20% (дори това е доста оптимистично). Точно колко процента зависи от мястото, хората, нравите и много още неща. И все пак заложете 20% - това може да Ви служи за ориентир. Същото преброяване направете за останалите типични ситуации, които сте формулирали вече (ученици, работещи и т.н.) Накрая сумирайте броя на клиентите. Тази бройка представлява потенциалните клиенти/купувачи, които са готови да влязат и купят от Вашия магазин стоки.

Как да "обърнем" броят на потенциалните клиенти в пари? Определете средната сума на една покупка в бъдещия Ви магазин – това е средната цена на продуктите Ви (средно аритметично между най-скъпото и най-евтиното) и умножете по бройката на потенциалните купувачи, които ще се отбият в магазина Ви за един ден (работен ден или почивен ден – това са две различни изследвания). Това ще ви даде представа за средния оборот за деня. Умножете го по броя на дните за периода, за който искате да разберете каква ще е приблизителната печалба и сте готов с още една цифра – ПРИХОДИ.

Сега от тази сума извадете РАЗХОДИТЕ. Получаваме сумата на ПЕЧАЛБАТА. Ето че достигнахме до отговаряне на зададения въпрос в началото - “Дали има смисъл и дали този бизнес (магазин за алкохол и цигари) е достатъчно доходен?”. Отговорът ще е ДА, ако ПЕЧАЛБАТА (сумата, която остава след като от ПРИХОДИТЕ извадим РАЗХОДИТЕ) е такава, каквато Вие искате да бъде - това е отговорът от първата ви задачка (колко и каква искате да е печалбата за дадения период) и НЕ, ако се разминават двете суми (ПЕЧАЛБАТА и Вашето желание за печалба определено в началото при първата задачка).

Тук е мястото да добавя и следното - в ПРИХОДИТЕ (средната цена) е заложена и търговската надценка, която Вие ще слагате на всяка стока. Това отново е Ваш избор – колко точно да повишите цените над цените на едро, така че да не откажете клиентите и в същото време да не е толкова малка, че да обезсмисля труда Ви.

В заключение
– има много още варианти за проучване на възможните приходи. Тези дейности и подходи за проучване са предмет на науката Маркетинг. Ако имате възможност и интерес в тази посока, можете да научите как още да се измерва предполагаемата печалба, как да се влияе на потенциалните купувачи, как да се повишават приходите, чрез привличане и задържане на клиентите и т.н. Има много материали, книги, статии, учебници в областта на маркетинга, стига да решите, че искате да инвестирате време и усилия в тази посока.
Успех!
Аватар
Светлана
Консултант
Консултант
 
Мнения: 15
Регистриран на: 20 Окт 2007, 12:37
Местоположение: София


Назад към Експертни консултации

Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 1 госта