Бистрото е заведение за обществено хранене, в което могат да се предлагат готвени ястия, печени на скара продукти, салати, аламинути, студени и топли предястия и всякакъв вид напитки.
За да регистрирате бистро е необходимо следното:
1. Да регистрирате фирма.
2. Да намерите подходящо помещение, което да е със статут на хранителен обект. Няма значение ако преди това в него се е извършвала друга дейност, свързана с предлагане и приготвяне на храни.
3. Да устроите и оборудвате помещението, съобразно нормативните изисквания за храните и дейностите, които ще се извършват, както следва:
3.1.Обособяване на складово помещение:
Складовото помещение или площ (обособена с прегради) е необходимо да бъде оборудвана с рафтове, стелажи и скари за съхранение на суровините, които не изискват хладилни условия на съхранение, както и хладилни съоръжения за съхранение на суровини, които изискват хладилни условия на съхранение. В складовите площи трябва да се осигури естествена или изкуствена вентилация. Допуска се в складовата площ да се обособи мивка с работен плот, които да се използват за подготвителен кът (измиване на яйца, зеленчуци, плодове и кореноплодни).
3.2. Работно помещение с обособени:
3.2.1. Подготвителни площи за обработка на:
· Яйца;
· Зеленчуци, плодове и кореноплодни;
· Бяло месо;
· Червено месо;
· Риба.
Може да се използва една подготвителна за обработка на две групи храни, като за целта се изготви работен график.
Подготвителната площ се оборудва с мивка с течаща топла и студена вода, работен плот и работен инвентар. Може да се осигурят и плюсови хладилни съоръжения за съхранение на заготовки, например измити яйца, зеленчуци, нарязано и овкусено месо и т. н. Подготвителната не се разполага в цяло помещение, а е част от работното помещение. Може и да е в отделни помещения, ако е предвидено по проект.
3.2.2. Кухненски площи, оборудвана с печка/и, котлони, скари, фритюрници и други готварски уреди
Над уредите, които отделят пари е необходимо да има ефективна вентилационна система за отвеждане на парите.
В близост до уредите се осигурява мивка с течаща топла и студена вода с по- голямо корито за измиване на кухненската посуда, както и съоръжения за изсушаване на посудата. Мивката се използва и за измиване на ръцете на персонала по време на работа.
3.3. Санитарно- битово помещение или площ:
Обособява се кът за преобличане на персонала и съхранение на личното облекло и вещи на персонала, който трябва да се оборудва с гардероб или закачалки. Не е задължително да е цяло помещение, може да е изолиран кът.
3.4. Санитарен възел за персонала:
Осигурява се санитарен възел (тоалетна за персонала), оборудван с тоалетна чиния, мивка с течаща топла и студена вода, средства за измиване, подсушаване и дезинфекция на ръцете.
3.5. Търговска част за клиенти:
В търговската част се разполага бар- плот с една мивка за измиване на чашите от напитките.
Може да осигурите и топли и студени витрини за съхранение на термично обработени ястия и салати, в които да се съхраняват, но не е задължително, както и хладилни витрини за съхранение на напитки.
В търговската част се осигуряват и маси, столове, сепарета и друго оборудване, съобразно предпочитанията Ви.
Необходимо е да осигурите и санитарен възел (тоалетна за клиенти).
Може да се използва една тоалетна за клиенти и персонала, ако на смяна няма повече от 5 човека, които работят в обекта.
3.6. Умивалня за трапезна посуда:
Необходимо да осигурите две мивка или мивка и миялна машина в отделен кът, функционално свързан с търговската зала за измиване на посуда (чинии, купи и др.), от които консумират клиенти. В повечето случай се осигурява шублер за подаване на съдовете.
Общи изисквания, относно материално- техническата база:
· Повърхностите на пода, стените и таваните трябва да позволяват лесно почистване и дезинфекция при необходимост;
· Повърхностите на стените около мивките и работните плотове трябва да са на височина около 30-50 см. облицовани с фаянсови плочи, ПВЦ покритие или други материали, разрешени за използване в хранителни обекти, които позволяват лесно почистване и дезинфекция.
· Работните плотове е необходимо да са гладки, изработени от материали, които подлежат на лесно почистване и дезинфекция (независимо от какъв материал).
· Осветителните тела е необходимо да бъдат обезопасени.
4. Да осигурите следните документи за безопасност на храните:
4.1. НАССР система за анализ и контрол на критично- контролните точки- описват се продуктите, които се приготвят, извършва се анализ на опасностите и се определят критично контролните точки.
4.2. Система за самоконтрол, свързана с добрите, търговски и хигиенни практики.
4.3. Мониторингова програма- изготвя се план за микробиологично изследване на приготвяните храни през календарната година.
Ние изработваме професионално документите за безопасност на храните и ако желаете може да ползвате нашите услуги.
5. Да регистрирате бистрото в Агенцията за безопасност на храните.
След оборудване на обекта и осигуряване на документите за безопасност на храните е необходимо да подадете заявление и списък с групи храни в ОДБХ (областна дирекция по безопасност на храните) по местонахождение на обекта. В страната има 28 ОДБХ-та, намиращи се в големите градове. Областните дирекции по безопасност на храните са към БАБХ (Българската агенция по безопасност на храните), която се намира в София.
Заявлението и списъка с групите храни са по образци на БАБХ (Образец 109 и 85).
След подаване на заявлението и списъка с групите храни се извършва проверка от инспектори, които проверяват материално- техническата база и документите за безопасност на храните.
По закон проверката се извършва до 30 календарни дни, но реално се извършва да максимум седмица след подаване на заявлението (по наши наблюдения в цялата страна).
Може да подадете заявлението и списъка с групи храни и преди да сте готови с оборудването и документите за безопасност на храните и да отлагате проверката до 30.-тия календарен ден.
След проверката се издава протокол, с който може веднага за започнете работа.
До около 2 седмици (различно за отделните ОДБХ-та), получавате удостоверение за регистрация от сградата на ОДБХ.
6. Други документи и изисквания необходими за обекта след получаване на удостоверение от ОДБХ:
6.1. Документи от общината- с протокола от проверката или удостоверението за регистрация, подавате заявления по образец в районното кметство за категоризация и работно време. Необходимо е да представите още фирменото решение, договора за наем и документа за собственост. Не е проблем да работите преди да получите документите от кметството.
6.2. Необходимо е да имате разработка по трудова медицина ако имате наети работници. Ако работите само Вие или само управители на ООД и други не се прави.
6.3. Инструкция за пожарна безопасност (можем да Ви съдействаме с издаването).
6.4. Касовият апарат трябва да е свързан с НАП.
7. Изисквания към персонала:
7.1. Всеки, който работи в обекта трябва да е назначен на трудов или граждански договор;
7.2. Работниците, които приготвят храни трябва да имат лични здравни книжки, в които да се нанесат изследвания от чревно заразоносителство, паразитология, туберкулоза и заключение от личния лекар.
7.3. Необходимо е работодателя да осигури работно облекло за всеки работник.
8. Държавни институции, които ще Ви проверяват:
8.1. ОДБХ (областна дирекция по безопасност на храните)- извършва проверки за спазване на законодателството в областта на храните;
8.2. Службата за пожарна безопасност- проверява инструкцията за пожарна безопасност, инструктажа. Важно е също вратите на помещенията да се отварят навън и да има пожарогасител.
8.3. НАП- проверява касовия апарат и данъчните документи;
8.4. Агенция за защита правата на потребителите- проверява комплексно всички документи, а също съответствието на информацията на етикетите със съдържанието на продуктите. Необходимо е също рекламата за обекта да не заблуждава потребителите.
8.5. Агенция по стандартизация и метрология- проверява везните и калибрирането на оборудването.
Това са основните изисквания за регистрация на бистро. Ако имате допълнителни въпроси, пишете ни на имейл:valya.konsult@gmail.com или се обадете на тел. 0988 357 062- В. Бойчева